SERRAT DEL PUIG

Desnivell: ± 280 m

Durada: 2 h 30'

PUIG DE LA CREU

Castellar del Vallès (10/09/2016)

7.9 Km (circular)

Desnivell: ± 320 m

Durada: 3 h

Serrat del Puig

Passejada agradable pels suaus turons de la plana vallesana, amb les seves muntanyes com a teló de fons. La caminada permet, a més, la visita a la vil·la romana de Cal Terrers.

RECUPERANT-ME

Després d’un accident laboral, toca tornar-m’hi posar mica en mica. Per això avui en farem una de curta per anar provant.

Comencem tard, al mig de la Garriga, per fer una volta pel poble i contemplar algunes de les seves cases modernistes, alguna molt bonica (no surt al track, però val la pena, i més si es vol allargar una mica la caminada).

Sortint del poble passem sempre per pistes ben senyalitzades, per un paisatge amable que alterna boscos amb camps inusualment recoberts de ravenissa blanca. El Montseny i els cingles de Bertí gairebé sempre ens acompanyen de fons.

Cap al final de recorregut deixem el sender de Malhivern i ens desviem cap a un dels principals atractius de la caminada: la Vil·la Romana de Cal Terrers. Del segle I aC era un edifici d'uns dos-cents metres quadrats, la part excavada, ben museïtzada està distribuida en sis estances principals: el vestidor o apodyterium, la sala tèbia o tepidarium, la sala calenta o caldarium, la sauna o sudatorium, la piscina d'aigua freda o frigidarium i el forn on hi havia les instal·lacions de la calefacció subterrània dels banys, coneguda amb el nom d'hypocaustumesta. Pel seu bon estat de conservació es considera un dels assentaments rurals d'època romana més rellevants del patrimoni cultural català.

Com sempre, acabarem més tard del previst, però a temps per dinar a casa (cosa que no fem massa sovint).

Data: 12-12-2017

Kilòmetres: 5.6 Km.

Desnivell: 80 m.

Durada: 2 h (amb parades).

Dificultat: baixa.

Circular: Sí. Inici al final/inici del Passeig de la Garriga (Carrer del Bosc).

Ressenya

Senyalitzada amb pals indicadors (bona part del camí es segueix el sender local), primer en direcció al Serrat del Puig, després direcció la Garriga), més cap al final es segueixen els pals en direcció a la Vil·la Romana i després a la Garriga. Pistes sense marques, però amb pals a gairebé totes les cruïlles (només a mig camí ja a la tornada n'hi ha un a terra, però visible), en tot cas, un cop passat els pals cal seguir sempre per la pista principal i més marcada en cada cas. TRACK Wikiloc

Nota: més informació d'aquesta i altres rutes a la Garriga AQUÍ.

Puig de la Creu

Excursió curta i fàcil fins al Puig de la Creu, un cim modest però amb grans vistes al Vallès i les muntanyes que l’envolten.

ESPERANT LA DIADA

Matinal per aprofitar el matí, tot esperant la magnífica Diada de demà a Berga. Fent, tot de passada, un 100 Cims més per la col·lecció (a aquest ritme en un any i mig més ho acabo, gairebé sense proposar-m’ho, que tampoc hi ha presa).

Sortim de Castellar del Vallès i ens enfilem per una pista entre pinedes de pi blanc. El camí va pujant mica en mica, amb ben poques pauses planeres, i amb un final traïdor digne d’alguns cims dels Pirineus... quan sembla que hi arribes, encara falta una pujada més, i així un parell o tres més de vegades.

Dalt del cim hi ha un conjunt d’edificis en forma de castell, d’entre els que destaca l’ermita de Santa Maria (romànica, del segle XII, tot i que restaurada posteriorment amb algunes modificacions). Des d’aquí les vistes són impressionants: el Montseny, el Vallès, el Montnegre, Marina, Collserola, Montserrat, Sant Llorenç del Munt... L’esforç de la pujada és àmpliament recompensat.

Baixant provem de fer una drecera (no surt al track, on hi ha la ruta completa, tot i que no la vam acabar de fer) i no ens acaba de sortir bé del tot (de fet, perquè no ens atrevim a continuar seguint un camí que sí era el "correcte"... tot i que això només ho sabré un cop a casa dibuixant la ruta). Acabem reculant fins al Puig, del que no ens hem allunyat massa, per baixar més o menys per on hem vingut. A mig camí provem de fer una altra drecera que aquest cop ens sortirà bé i ens portarà fins als cotxes.

Data: 10-09-2016

Kilòmetres: 7.9 Km.

Desnivell: 320 m.

Durada: 3 h (amb parades).

Dificultat: baixa.

Circular: Sí. Inici al final del carrer del Sot d'en Galeres.

Ressenya

Senyalitzada amb marques grogues (almenys fins al Puig de la Creu, la resta tot i que l'he inclòs al track, no l'he fet però sé que està bé). En tot cas, amb l'ajuda d'un mapa només cal seguir sempre la pista principal. TRACK Wikiloc

Salt de Guanta

Excursió bonica entre la plana vallesana i la serralada Prelitoral. Tot i que de camí hi ha racons prou bonics, el seu principal interès és el salt de Guanta. Gairebé imprescindible, doncs, fer-la quan la riera porti aigua.

ESTRENANT LLIBRE

Torno a improvisar, aquest cop, però, aprofitant que m'he comprat un llibre nou de caminades... vaja, com un nen amb un joguet nou.

Cap a Sentmenat doncs, a mig matí... que ara que han canviat l'hora no haig de patir per si se'm farà fosc (que de tant ratllar el límit estic a punt d'afegir una lot a la motxilla, que algun dia no arribaré al cotxe a l'hora).

Començo a caminar a la sortida del poble i de seguida passo pel bonic castell de Sentmenat, envoltat de la plana agrícola vallesana.

M'alegra especialment veure que, aquí, les orenetes ja formen part del paisatge habitual. Més a prop de la costa, la primavera sempre hi va un passet més endavant. Tot i això avui no m'entretindré gaire amb les floretes ni amb les papallones, si més no a fotografiar-les, i això que vaig sol hi ho podria aprofitar.

Quan porto una mica més de mitja caminada el camí deixa els camps i s'endinsa dins el bosc. També comença a pujar suaument, tot resseguint la riera de Sentmenat.

Deixo enrere el bonic racó de la font de Bou i de seguida arribo al bonic salt d'aigua de Guanta. M'hi entretinc una bona estona, de fet, ho aprofito per dinar tot contemplant-lo i descansant als seus peus.

Segons el llibre haig de recular pel mateix camí. Tot i això decideixo improvisar una mica i enfilar-me muntanya amunt, seguint un corriol, per veure si trobo el PR-C que he seguit al principi i porta fins a la casa que dóna nom al Salt. No em costa gaire i el trobo de seguida, amb la sort que he pogut veure un forn de calç i al salt des d'una perspectiva diferent.

Reculo, doncs, pel PR-C, per trobar al cap de poc el camí per on he vingut.

Cap a casa, doncs, contemplant més flors i papallones... i és que és bonica la primavera! (encara que estiguem a vuit punts del Madrit).

Data: 03-04-2011

Kilòmetres: 9 (aprox).

Desnivell: 280 m.

Durada: 2 h 30' (amb parades).

Dificultat: baixa

Circular: No.

Ressenya

No senyalitzada (ressenya de "Els camins de l'Alba, de Sant Llorenç del Munt a Colserola). Si pot arribar, però, seguint el PR-C local i desviant-se per un corriol no senyalitzat, una mica abans de quan la casa de Guanta i el salt queden a la vista.